Programare Python Maya Obiecte Nurbs

Obiectele de tip NURBS se folosesc pentru crearea formelor cu suprafete rotunjite. Le gasim la Curves/Surfaces.
La inceput , o sfera NURBS seamana cu una poligonala. Facem clic-dreapta pe ea si alegem “Control Vertices”. Avem acces la punctele de control pe care le putem muta cu “Move”.
Incepem programarea: construim un plan, numele lui e nurbsPlane1. Acest plan simplu are 4 randuri de cate 4 cv-uri. Cele doua numere , care indica pozitia vertexului in plan, sunt intre 0 si 3.. Selectez un cv (control vertex) , cel de pe pozitia [0][0] si il mut in pozitia 0,0,1 .
Planul acesta este foarte simplu , are putine vertexuri de control. Daca vreau sa obtin obiecte mai complicate am nevoie demai multe cv-uri. Urmatorul plan va avea mai multe cv-uri. Dreptunghiurile cele mici din care e facut planul se numesc patch-uri (adica petice). Daca scriu u=8 si v=6 voi avea 8 randuri si pe fiecare rand 6 patch-uri. Vor fi 8+3 =11 randuri si pe fiecare rand 6+3=9 cv-uri. Daca vreau sa mut cv-ul din colt pe directia z pe distanta 1 atunci scriu si r=True adica mutarea va fi relativa. Aici, cele 4 colturi sunt [0][0], [0][8], [10][8] si [10][0].
Daca vreau sa mut mai multe cv-uri odata, pot sa scriu [3][2:6] adica cv-urile 2,3,4,5,6 de pe linia treia. Sau [5][:] adica toate cv-urile de pe linia numarul 5.

Cream primul material, pentru mustata lui Mos Craciun.
Facem apoi un con, dar nu poligonal ci folosind “nurbs”. “Nurbs” e foarte bun la crearea obiectelor rotunde. In loc de “polyCone” scriem acum “cone”. Ii mai scriem r marimea razei bazei conului, hr: de cate ori e mai mare inaltimea conului decat raza lui. Pe suprafata conului se gasesc niste linii care ne ajuta la modelarea lui. Numarul de linii, pe cele doua directii, este fixat prin variabilele s si nsp. Vom face acum o jumatate de mustata asa ca obiectul creat va trebui roti si mutat. Il coloram cu blinn1 si incepem modelarea conului. Selectam toate vertexurile de control (“cv”) aflate pe randurile 5 si 6 si le ridicam . Dca nu punem r=true mutarea vertexurilor nu se va face in mod “relativ” si toate vertexurile selectate se vor muta in acelasi loc. Acum aceste vertexuri se ridica in sus cu 0.5. Selectam apoi toate vertexurile de pe randurile 2 si 3 si le coboram.
Am obtinut jumatate de mustata, continuam cu aceleasi operatii pentru jumatatea cealalta.
Dupa ce terminam mustata trecem la Fata lui Mos Craciun. Facem o sfera de tip “nurbs” , o mutam, o marim, o coloram cu un material nou si ii facem nas , selectand un vertex de control si tragand de el, pe directia z.
Facem un nou con , construit in picioare ( inaltimea pe directia [0,1,0]), colorat cu materialul rosu, ridicat si marit. Il indoim selectand vertexurile de control si mutandu-le, cele de la sus in dreapta , iar cele de mai jos , in stanga. Caciula nu egata fara sfera alba din varful conului.
Continuam cu ochii. Intram in “paint” si pe un patrat alb cu latura 100 pixeli desenam un cerc negru cu interior albastru. Ne intoarcem in Maya si cream un nou material folosind imaginea desenata in “Paint”. Facem doua sfere mai mici le mutam la locul ochilor si le coloram cu materialul nou.
Acesta este capul lui Mos Craciun.